Från arkivet

Fortfarande sjuk.
Hostar å flåsar så t.o.m min lilla vovve tittar oroligt på mig.
Jag har suttit och bläddrat lite på en äldre hårddisk och hittat lite bilder från förr när bygg kariären började.
Började som byggnadsplåtslagare. Bygg kunskap innan detta.. ja man kan säga att jag fick be om instructioner för att sätta upp en tavla. Men jag slängde in mig i denna bransh av ren nyfikenhet och just för att göra en av mina svaga sidor till en stark.
Detta är nog ngt som jag ärvt från fassan. Mins att när jag var en liten skit så var jag höjd rädd. Och tvingade mig själv då att klättra på Fässberget.  Detta fenomen e ju på gott och ont. Tex. kommer ihåg att fassan hade dåligt tålamod med skidåkningen när han skulle prova på't, så när han ramlade på arselet gick han raka vägen te de svarta backarna istl. En envis j#vel som en annan här. ;P

Ok, mitt första jobb var då i Mölndal. Vid Lyckholms brygeri om jag mins rätt. Jag var nog den som haft flest timmar på bygget av plåtslagarna. Det var tufft i början men mitt kreativa tänk tog mig långt. Saknar plåtslageriet faktist. Det är kul som man kan forma plåten efter ens önska. Har funderar lite då och då om man skulle köra ett race innom detta igen nån dag.



Det var mkt med fallsningar, specialklippa och mkt bonkande.
Så här såg det ut under ett tidigt stadium.




Så här såg det ut ett par veckor in i jobbet.
Och så här brun blir man av att jobba på tak med reflekterande plåt under soliga dagar
.



Och här har vi en färdig del. Mkt bonkande, cuttande, svärande och plåster bakom detta jobb.



Men då var vi juh bara halvägs klara.



Det var goa tider de. De bästa tippsen från den shefen jag hade på den tiden var:
Man ska alltid veta hur jobbet ska se ut innan man börjar. Och han menar då att det är viktigt att veta vad man gör och hur det ska bli och inte köra lite i taget och se hur det blir sen. Vilket tydligen e det vanligaste här i Norge har jag märkt. For real.
Materialet man fäster med, ska alltid vara av bättre kvalité än materialet som man fäster.
Alltså skruvar, spik m.m ska tåla mkt mer och hålla mkt längre än det du fäster.

Nu ska jag se ett avsnitt av Heroes! God dajm va de e geo!

Kommentarer
Postat av: Siquidem

Coolt. Och att hänga upp tavlor kan vara jävligt krångligt! :)

2009-05-03 @ 13:31:22
URL: http://siquidem.blogspot.com
Postat av: Snickarn

Ja sanningen e ju att jag har faktist inte fått ngn mer erfarenhet i att hänga tavlor, så jag e nog med den biten på samma nivå som innan jag började bygga.

2009-05-03 @ 19:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0