Håller inte måttet

Haj! Lördag natt och ledig imorrn. Ah va gött.
Jag slänger upp ett tips från tipsarn nu!


Dom häringa gipsskivor som vi använder brukar ha ett standard mått på bredden, vanligast är 120 cm. I sverige kör man mkt med 90cm för dem är lättare att jobba med. Längden varierar, men  240cm är nog den vanligaste. Och tjockleken 12-13mm.
Ok allt detta står ju såklart utmärkt på gipset. Så säg att man ska göra en vägg. Standard är att regla upp 60cc (centrum mått mellan varje regel). 
Men då helt utan förståelse när man har kört en 5 skivor så fuckar det sig. Å man skäller på lärlingen för att han har reglat åtahelskotta fel, för gipset missar ju regeln!
Naj! säger jag.
Ha alltid för vana att kolla vad det är för gips innan du börjar. Det är skit ofta att 120cm på bredden inte stämmer. Tillverkarna använder en felkalibrerad synvinkel när dom tillverkar ibland. Och om du har en massa gips som är tex 2mm kortare så kan man ju anpassa uppreglingen efter detta. Sparar en MASSA tid och krångel. 
Som ni ser på detta lilla video klipp så har jag gips som är hela 3mm kortare att jobba med. 3mm är mkt! Gipset är Norskt by the way.. Figures.
Hoppas ni inte blir lika distraherade av musiken som jag blev. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0